Odesk

The On Demand Global Workforce - oDesk

Thursday, May 31, 2007

بلا اسم, بلا رسم, بلا هوية, بلا هدف, بلا حياة

بلا اسم, بلا رسم, بلا هوية, بلا هدف, بلا حياة




يسأل من أنا في هذه الحياة؟يعني انا جيت هنا ليه؟ عشان أعمل ايه؟ طب هدفي ايه؟ طب الهدف ده كفايه؟ طب انا بحققه ولا هو بعيد؟ طب انا مقتنع بنفسي و بحياتي ولا لأ؟ وأنا بقوللك لأ... محدش بيقتنع بنفسه و بحياته عشان لو رضيت أوي عن نفسك تبقى وصلت للغرور عشان مفيش حد كامل مش معنى كده إن الرضا يبقى مش موجود لأ الرضا بالمقسوم مطلوب بس السعي للأحسن مطلوب بردوالمشكلة هي إن الواحد عارف و متأكد إنه أكيد مخلوق لسبب عشان يعمل حاجة, بس إيه هي الحاجة دي؟!!! هي دي المشكلة......

في وسط الزحمة اللي احنا فيها دي الواحد مش عارف يعمل ايه ولا إيه؟!!!!!!!! مشكلة



بس في نفس الوقت عايز تصلح الكون وده مستحيل طبعا, بس تقول لمين ده انت بتعرف ده في نوبات العقل بس اللي بتنزل علينا احيانا أو عالأقل بتكلم عن نفسي, بس ترجع تاني بعد ما تحدد هدف وتقول لأ مش كفاية عشان احنا عايزين نصلح الكون, وترجع تفكر تاني لحد ماتتعب من التفكير و متوصلش لحاجة بردو, مشكلة!!!!!! بس نعمل ايه؟ طبيعة البشر, المهم في ناس بتهرب من كده انها تبقى تافهة بس بردو في ناس مش بيعرفوا يبقوا تافهين,


هممممممم,


هو في إيه؟!


حد فاهم حاجة؟


لأ,


ولا أنا


لو حد فهم ياريت يفهمني


مشكلة لما الواحد مايفهمش نفسه ولما يحس انه اصغر من اللي حواليه مش بزنبه بس هو اتولد كده


اتولد صغير


عشان اللي قبله هما اللي ضيعونا و صغرونا اوي


عشان نبقى اقزام في وصت جزم الغير زي ما هو الحال تمام هو ده حال أمة المسلمين


بس و هي دي كانت أخرة واحد حب يفكر في اللي بيحصل حواليه

10 comments:

طبيب مسلم said...
This comment has been removed by the author.
طبيب مسلم said...

شكلها والله تأثير امتحانات
انا خايف عليكي بعد الامتحانات

بس انتي عرافة الحل هنا
كما قال الشافعي
الا أيها الرجل المعلم غيره __هلا لنفسك كان ذا التعليم
تصف الدواء لذي السقام ــ كيما يستصح به وأنت سقيم
فابدأ بنفسك فانهها عن غيها ــفإذا انتهت عنه فأنت حكيم
فهناك يسمع ما تقول ويشتفي ــ بالقول منك وينفع التعليم

بعد كده تقدري تصلحي الكون ومحدش هيقدر يقف في وشك بس يبقي افتكريني
بس أهم حاجة إخلاص النية لله

ده قصدك ولا ده تأثير الكيمياء علي
قوليلي

Nermien Hani said...

انا حاسسه ان الكلام ده كويس بس بجد مش فاهمه منه حاجة يا ريت تفسر يا محمد الله يخليك

طبيب مسلم said...

اوك يا نيو
يقصد الإمام الشافعي المعلم (( أي واحد يعني بيعلم الناس .. بينصحهم ))بيقوله بدل ما تعلم الناس ابدأ علم نفسك الأول
وبعدين بيقوله انت بتصف الدواء للناس وأنت مريض طب ازاي داوي نفسك الأول
وبعد لما تعالج نفسك .. بعد كده الناس هتسمعلك لأنك بتطبق الكلام علي نفسك
قال تعالي في سورة البقرة (( أتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم وأنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون ))صدق الله العظيم

معلشي كلامي تقيل شوية .. بس أعراض بيو

Nermien Hani said...

لأ بالعكس كلامك كويس جدا

بس الفكرة مش بالسهولة دي اللي انت فاكرها اصلها مش سلوكيات ناس بسيطة مش عاجباك دي سياسة دول كاملة طب دي هنغيرها إزاي دي؟ و في نفس الوقت مش متقبلة فكرة اني مش عارفة اعمل حاجة
هي دي الفكرة

على فكرة انا محمد اللي في كش ملك هو اللي الهمني بالموضوع ده و في موضوع تاني بردو ان شاء الله هعمله هنا بما اني فضيت بقى عقبالك :D

nessma said...

gamil 2awy ely katbah ya neo bas 7asesny 2enk kbrty 20 sana bas 3ama kona ma3 ba3d

FloNa said...

انا برضه حاسة اني لقيت نفسي في الكلام ده :D

بس مش عارفة اوصل برضه للعقدة

ولا للحل


بس حاسة اني ارتحت وانا بقرا الكلام :)

Nermien Hani said...

شكرا نسمة و فلونا عالتعليق

نسمة: يابنتي انا كده من زمان بس الحاجات دي كانت مستخبية عنكم بس

فلونا: اسعدني جدا انك لقيتي نفسك في كلامي و اسعدني تعليقك جدا و يسعدني اكتر اني اتعرف عليكي بنوته زيي عندها 19 سنة يا ريت بجد

شكرا

طبيب مسلم said...

طب بصي علشان انتي عارفة إني مشغول
اقرأي الموضوع ده
http://analmoslim.blogspot.com/2007/06/blog-post.html
شوفيه كده ممكن يجاوبك علي بعض الأسئلة

ادعيلي

Katri said...

والله يا نيو كلامك عبر.. بس أنا بحب التفاؤلزز إحنا ضيعين آه.. بس مش للأبد.. الناس إللى ضيعونا زمان.. فى زيهم لسه بيضيعونا.. لكن إحنا لسه ممكن نصلح الحال.. و أنا بقول إحنا.. أكيد إنتى لوحدك مش حتعملى حاجة.. لازم بشر زيك يساعدوكى.. هى الفكرة.. الناس ديه عايزة قائد.. إنتى بقه لازم تعرفى.. تقدرى تتقدمى الصف؟؟ ولا حتستنى وتدورى مع الباقى على إللى يتقدمه؟؟