Odesk

The On Demand Global Workforce - oDesk

Monday, November 16, 2009

Super Neo

كل واحد فينا جواه ما يؤهله انه يكون سوبر بطريقة او بأخرى

مش لازم اكون بعرف اطير او عندي قوة خارقة للعادة عشان ابقى سوبر

كلمة سوبر يعني انا عندي قدرة معينة اكبر من اللي عند الناس العادية بس مش لازم تبقى خارقة يعني ممكن تبقى حاجة في متناول الجميع بس اعلي القدرة دي عندي اكتر بحيث احظى بقدر أكبر منها من اي انسان تاني عادي

الموضوع ده بفكر فيه بقالي فترة بس في عوامل طلعتها في دماغي وعجلت اني اخد خطوة وانفذه

أولهم عمر..........عارفين لما تحبوا حد اوي اوي لدرجة ان الحب ده يكفي العالم كله وكل شعور الغضب من اي انسان في الدنيا يتحول لطاقة حب كبيرة؟ عمر عملي كده

فيلم signs اللي بعتهولي مهند
الفيلم ده هو اللي خلاني اخد الخطوة عشان عرفت انه بيتجيلنا فرصة واحده ممكن متتكررش تاني ولازم نستغلها ومينفعش نأجل عشان مش ضامنين نعيش عشان نكمل اللي كنا ناويين نعمله



مشكلة كده كانت حصلت من فترة فتحت موضوع قديييييييييييييم كنت تهيألي اني قفلته بس لما اتفتح في الاول اتضايقت وبعدين ارتحت الى حد ما عشان سويت فايل كان متعلق وانا مش بحب الفايلات المتعلقة simply معنديش رفوف اعلق عليها لازم كل حاجة يبقى متحدد مكانها

المهم

المقدرة اللي قررت انها تخليني سوبر هي: السماح

ايوة السماح

عايزة ابقى انسانه متسامحة

بصراحة مكنتش كده انا كنت بمثل على نفسي اني كده

انا كنت شخصية سوداوية اوي مش بنسى لحد اي حاجة وبعدين حسيت اني كده بتعب نفسي عالفاضي اصلا حياتنا اقصر من اننا نضيعها في مشاحنات وخلافات على حاجات هبلة مهما كبرت في نظرنا فهي تافهة بردو

ربنا بيغفر للناس الذنوب الكبيرة والصغيرة ومهما عظمت وبلغت مابين السماوات والارض ليه احنا منسامحش؟

عمرنا ماهنقدر نرجع الزمن لورا عشان نمنع اللي حصلنا من أذى او جرح بس ممكن ناخد precautions انه ميحصلش تاني

مش لازم نقاطع الناس اللي جرحونا احنا في الاول والاخر مسلمين زي بعض ومش اعداء بس ممكن نبقى حذرين منهم ونديهم فرصة يصلحوا الغلط اللي غلطوه

مفيش حد فين عمره ماغلط بتفاوت الدرجات بس كلنا غلطنا فيها ايه لما ندي لنفسنا فرصة تانية

عالاقل الواحد ميبقاش في ذكرى وحشة في حياته لما يدي الناس اللي جرحوه فرصة تانية لما يفتكرهم هيبقى مبسوط مش متضايق ويمكن علاقتهم تبقى اقوى من الاول لما يتخطوا الازمة وده حصل معايا فعلا قبل كده

مش لازم نستنى مصيبة تحصل عشان نقدر نتجمع ونسامح

مش لازم نضيع من عمرنا سنين عشان نفهم ان اي شئ تافه وممكن تخطيه

مش لازم نموت واحنا ندمانين اننا مصلحناش علاقاتنا مع الناس اللي كنا بنحبهم لمجرد انهم غلطوا فينا

مش لازم نروح نحج عشان نرجع قلوبنا مغسولة من الغضب اللي فيها

ماتيجوا نعمل حملة لغسل القلوب واحنا داخلين على ايام مفترجة والعشرة الاوائل من ذي الحجة

تيجوا نغسل قلوبنا كإننا حجينا؟

تيجوا ندي فرصة تانية لكل الناس اللي زعلانين منهم او في بينا وبينهم سوء تفاهم؟

محدش قال اننا ننسلى ونمحي الحرج في لحظة ونرجع زي زمان بس عالاقل ندي فرصة نسمع بعض ونحاول نحل المشكلة اللي حصلت او عالاقل نفتح الباب للي عايز يصلح غلطته

انا بأعلن من هنا اني مستعده افتح الباب لأي حد غلط فيا يصلح اللي عمله

وبعتذر لأي حد غلطت فيه ولو بكلمه في ساعه هزار

وبقول مش هتعنت وهقبل الصلح

حتى لو الموضوع كان صعب اوي اوي هنصلي جماعه مفيش ناس بيتجمعوا بين ايد ربنا وحاجة تقدر تفرقهم

هنصلي وندعي ربنا يفرجها علينا

هنقرأ قرآن سوا

هنعمل المستحيل عشان نصفي القلوب

اعتقد ان العلاقات الانسانية تستحق العناء

ولو عملت كل ده وبردو اللي جرح مش عايز يصلح يبقى عالاقل عملت اللي عليا لأخر نفس ومش هلوم نفسي اني صديت حد ا مدتش حد فرصة

هبقى راضية عن نفسي

واعتقد ان الرضا عن النفس يستحق العناء

نفسي يبقى عندي تسامح الرسول عليه الصلاة والسلام لقوم أذوه وطردوه وقالهم وهو في موضع قوة "اذهبوا فأنتم الطلقاء" بيتهيألي هي دي السنن الأولى بإتباعها

عارفة ان الشيطان مش هيسيبني في حالي وهيحاول يحبط من عزيمتي بس هقاومه وهحاول والاهم هستعين بربنا عليه

ادعولي اقدر احقق اللي بتمناه وابقى Super Neo

N.B 1: بقالي فترة نفسي اخد الخطوة دي بس كتير كانوا بيحبطوني وبيقولوا الناس هتستغل ده وتعتبرك هبلة بقولهم من هنا في فرق بين الطيبة والسذاجة

وبعدين انا كده مرتاحة لو بقيت غير كده i'll feel me is not me
عشان حتى لما كنت بحاول ابقى سوداوية مكنتش بعرف اكمل وده كان بيحسسني بالضعف اني مش عارفة اثبت على موقفي ومهند كان بيقولي يا متقلبة الميزاج :((

كده احسن اثبت على موقف يريحنى ويريح اللي حواليا

N.B 2:
لو حد لقاني بتراجع عن الكلام اللي فوق ده في فترة ما يديني على دماغي



No comments: